2010-09-20

Helt fel hade jag inte

Jag var inte helt fel ute. Alliansen vann valet och socialdemokraterna behöll positionen som största parti, precis som jag sade. Däremot kom Sverigedemokraterna in i Riksdagen, så där hade jag fel. Det är inte omöjligt att Aftonbladets och Expressens kampanjer igår var det som behövdes för att de skulle ta sig in.

När det gäller Karlstads kommun och Landstinget i Värmland hade jag rätt. De rödgröna har fortsatt majoritet i kommunen. Ja, de till och med ökade med ett mandat. Och i landstinget är situationen minst sagt oklar. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet gick kraftigt bakåt och förlorade sin majoritet. Inte ens med nykomlingarna Miljöpartiet får de majoritet. Inte heller Värmlandsalliansen, som består av de fyra borgerliga partierna och Sjukvårdspartiet, får majoritet. Nu väntar intressanta förhandlingar.

Inga kommentarer: