2010-09-09

Skydda barnen!

Idag är en av mina personvalsannonser med i NWT. Under rubriken "Skydda barnen" har jag skrivit: "Landstinget ska inte utföra omskärelser av småpojkar, om det inte är medicinskt motiverat."

Ganska självklart egentligen. Jag vet att det finns religioner som kräver att man skär bort förhuden på pojkar och män, men måste man göra det mot små försvarslösa barn? Varför inte vänta tills man är 18 år och kan bestämma själv?

I landstingsfullmäktige har jag motionerat om att landstinget inte ska utföra omskärelser av unga pojkar, om det inte är medicinskt motiverat. Fortfarande är motionen inte behandlad. Den anses väl för känslig...

Det finns fler som tycker att frågan är känslig. I min personvalsfolder har jag med texten också. Jag ville ha med den i "Karlstadsliberalen", den tidning som Folkpartiet i Karlstad skickade ut till alla hushåll. Men se det var känsligt det. Vår riksdagsledamot Nina Larsson mejlade mig omedelbart och bad mig stryka texten. Det kunde bli känsligt för Jan Björklund under valrörelsen.

Känsligt för Jan Björklund? Han som går ut i valrörelsen och kräver burkaförbud i klassrummet. (Jag håller med honom.)

Religionsfriheten är jätteviktig, men det är barnens rättigheter också! Det är inte präster, imamer och rabbiner som är de svagaste i samhället, utan barnen. Och ska jag välja, tänker jag konsekvent ställa mig på barnens sida!

För övrigt är det många landsting som inte vill utföra de här stympningarna, som vi har kunnat läsa i DN.

Inga kommentarer: