2010-09-11

I morgon är det en vecka kvar!

I morgon är det precis en vecka kvar till valet. Ja, till den "riktiga" valdagen alltså. Många har ju redan förhandsröstat, men jag väntar till valdagen. Det känns lite högtidligare att få gå iväg då och rösta. Som barn följde jag med mina föräldrar på valdagen när de skulle rösta, och det var lite speciellt.

Jag utgår från att det publiceras en Sifomätning i morgon. Den mätningen kommer säkert att uppmärksammas stort i media. Traditionellt har Sifo stort förtroende vad gäller väljarundersökningar. Antagligen för att de är äldst på området. Om de är bättre än andra institut på att mäta väljaropinionen är jag mer osäker på.

I vilket fall som helst emotses morgondagens mätning med stor spänning. Om Sifo en vecka före valet bekräftar sin egen mätning för en vecka sedan, där Alliansen hade ett övertag på 6,4 procentenheter, så kommer nog luften att gå ur den rödgröna valrörelsen. Axlarna på valarbetarna på Stora Torget i Karlstad kommer om möjligt att sjunka ännu djupare. Skulle däremot de rödgröna ha hämtat in en stor del av försprånget, så kommer spänningen att vara oliiidlig, som Peter Harryson skulle säga.

Inga kommentarer: